صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  •  

     


    شركت‌ پتروشيمی شیراز بايد در قبال مسائل زيست محيطی شهروندان مرودشتی مسئوليت پذير باشد

    -  
    5739
    :كد
    شنبه 5 فروردين 1402

    متأسفانه در بحث راه‌اندازی پتروشیمی شیراز در همجواری شهر مرودشت دو حرمت را شکسته نخست اینکه یک واحد صنعتی که ماهیت آلایندگی دارد و حتی اگر الزامات و پروتکل‌های محیط زیستی استاندارد خود را رعایت کند و سیستم آلودگی آن به‌خوبی کار کند همچنان مقدار مشخصی از آلودگی را به هوا و محیط اطراف وارد می‌سازد.





     شركت‌ پتروشيمی شیراز بايد در قبال مسائل زيست محيطی شهروندان مرودشتی مسئوليت پذير باشد/ هشدارهای دلسوزانه را با بغض و کینه پاسخ ندهید ؟؟!!

    متأسفانه در بحث راه‌اندازی پتروشیمی شیراز در همجواری شهر مرودشت  دو حرمت را شکسته نخست اینکه یک واحد صنعتی که ماهیت آلایندگی دارد و حتی اگر الزامات و پروتکل‌های محیط زیستی استاندارد خود را رعایت کند و سیستم آلودگی آن به‌خوبی کار کند همچنان مقدار مشخصی از آلودگی را به هوا و محیط اطراف وارد می‌سازد.

    مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا گفته است: نرخ تعیین آلایندگی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بین ۰.۵، یک و ۱.۵ تصویب شده است.

    🔹 به گزارش اختصاصی #پايگاه_خبری_تحلیلی_اخبار_مرودشت، هلنا کعبی به این‌نکته نیز اشاره داشته است که، واحد‌های صنعتی که حدود مجاز آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، مشمول فرآیند‌های مجازاتی این سازمان می‌شوند، همچنین واحد‌هایی که در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، رفع آلایندگی و مدیریت منابع خوب کار کرده باشند در شمول صنایع سبز قرار می‌گیرند.

    ✍️ پ.ن: برابر تبصره ۷ ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اقداماتی که در راستای کاهش و رفع آلایندگی انجام می‌شود با تائید سازمان حفاظت محیط زیست از جرایم و عوارض واحد‌های صنعتی کسر خواهد شد و در این راستا نیز، به تازگی نرخ تعیین آلایندگی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بین ۰.۵، یک و ۱.۵ تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.
    تبصره ۷ این ماده به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه می‌دهد اقداماتی را که در راستای کاهش و رفع آلایندگی انجام گرفته را تایید و هزینه‌های انجام شده در راستای این اقدامات را از جرایم و عوارض واحد‌ها کسر کند.

    🔹با این مقدمه قانونمند و روشمند و باتوجه به اهميت سلامت مردم و محيط زيست منطقه ، شرکت پتروشيمی شیراز نخست بايد در اسرع وقت نسبت به مهار آلاینده‌های سمی و همچنین پرداخت قدرالسهم خود به شهروندان مرودشتی اقدام کند.
    🔸 پرده دوم: بر اساس مطالعات انجام شده، اقامت در مناطق مسکونی مجاور با صنایع پتروشیمی منجر به افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد، ریه، مغز و خون خواهد شد، هم­چنین این آلودگی­ ها باعث ایجاد مشکلات باروری، عقیم شدن، سقط و تولد نوزادان دارای نقص ژنتیکی می ­شود.
    🔹پرده سوم: افرادی که در معرض آلاینده­ های ناشی از صنایع پتروشیمی هستند نسبت به افراد ساکن در مناطق دارای اقتصاد کشاورزی امید به زندگی (که به عنوان یکی از شاخص ­های مهم سلامت محسوب می ­شود) کمتری دارند.
    🔸 نکته مهم: با این حال، علیرغم وجود نگرانی‌ها در زمینه اثرات آلاینده­ های مرتبط با صنایع پتروشیمی بر سلامت انسان، متأسفانه تاکنون مطالعات جامعی در زمینه بررسی اثرات آلاینده­ های صنایع پتروشیمی شیراز بر سلامت شهروندان‌ ساکن در مرودشت و افراد ساکن در مناطق نزدیک به این صنایع انجام نشده است.
    بنابراین ضروریست، بر اساس اولویت ­بندی، ابتدا وضعیت سلامت شهروندان مرودشتی را که در مجاورت این غول آلاینده بعنوان یک تهدید خطرناک سلامت و روان مردم را نشانه رفته دیده شود سپس به تناسب میزان در معرض بودن، مردم مقیم مناطق نزدیک به این صنایع مورد بررسی و کنکاش جدی قرار گیرد.
    🔹و نکته بعدی اینکه: از آنجا که آلاینده­ های ناشی از صنایع پتروشیمی شیراز توانایی این را دارد که باعث ناپایداری کروموزومی و ایجاد موتاسیون های ژنتیکی گسترده شوند، لازم است  افراد در معرض آلودگی مورد مطالعه قرار گیرد و میزان خطرپذیری فاکتورهای ژنتیکی موثر در بروز و یا شیوع بیماری ­ها مشخص شود.

     ضرورت شفافیت اقدامات پتروشیمی در کاهش آلایندگی

    🔹نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه شهرستان، اداره حفاظت از محیط زیست، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های مرتبط بایستی بصورت کاملا قانونی و با دیدگاه و در جامه‌ی مطالبه گری عمومی از سوی شهروندان مرودشتی، هرچه زودتر بر ضرورت شفافیت اقدامات پتروشیمی شیراز در کاهش آلایندگی و مخاطرات محیط زیست جغرافیای انسانی شهر و شهرستان مرودشت ورود کرده و اداره محیط زیست نیز گزارش کامل و جامعی از اقدامات این شرکت  تهیه و نتایج حاصل از تحقیقات را بدون اغماض و جانبداری مورد ارزیابی دقیق و فنی قرار داده و به مقامات بالادستی گزارش دهد.
    🔸هرچند که باور داریم در وضعیت کنونی کشور و جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، حمایت از شرکت‌های بزرگ و واحدهای تولیدکننده و اشتغال‌زا، از اولویت تمامی نهادها است، ولی بایستی نحوه فعالیت این واحدها در راستای حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم انجام شود و این یکی از مهم‌ترین ضروریات در این امر خواهد بود.
    🔹 نیک می‌دانیم  پتروشیمی و پالایشگاه به عنوان قطب سرمایه‌ای و اشتغال استان محسوب می‌شوند، اما نباید فعالیت این شرکت ها باعث مخاطرات زیست محیطی و سلب آسایش اهالی منطقه به ویژه شهروندان مرودشتی شود. بهره جویی از مشاوران زیست محیطی در پتروشیمی شیراز، اقدام به موقع و اولویت قرار دادن پروژه‌هایی که در راستای کاهش آلایندگی واحدهای مختلف است، باید به صورت جدی در دستور کار این شرکت‌ها قرار گیرد.

     *مفر قانونی و دور زدن قانون

    🔸گر یک مفر قانونی وجود دارد نباید از آن‌ سوء استفاده کرد و این دور زدن قانون توسط قانون به‌حساب می‌آید، هنگامی‌که یک ارگان دولتی داخل استان یعنی اداره کل محیط‌زیست با صراحت اعلام کرده که مخاطرات آلاینده های پتروشیمی شيراز در شهر مرودشت، در یک شعاع و مقیاس کوتاه، جان انسانهایی که در این اقلیم‌انسانی زندگی می‌کنند را با تهدید جدی مواجه کرده است، استاندار فارس و معاونین وی باید پرونده مربوطه را به هیئت دولت ارسال کنند تا راهکار قانونی را بیابند، وقتی ارگان‌های قانونی در استان وجود دارد نباید آن‌ها را دور زد.

    🔹بیشترین بدنه کارشناسی مربوط به اداره کل محیط‌زیست است زیرا هنگامی‌که تشخیص می‌دهد، خطرات زیست‌محیطی پتروشیمی شیراز بالا است و منطقه مرودشت  کشش و تحمل بار اینهنه آلایندگی را ندارد، همه باید بپذیرند و اینکه به‌زور بتوان از مفر قانونی استفاده کرد، سو استفاده از قانون است.

     *احداث پتروشیمی شیراز  در مرودشت خارج از توان محیط زیستی این منطقه است*

    ❌ متأسفانه در بحث راه‌اندازی پتروشیمی شیراز در همجواری شهر مرودشت دو حرمت را شکسته نخست اینکه یک واحد صنعتی که ماهیت آلایندگی دارد و حتی اگر الزامات و پروتکل‌های محیط زیستی استاندارد خود را رعایت کند و سیستم آلودگی آن به‌خوبی کار کند همچنان مقدار مشخصی از آلودگی را به هوا و محیط اطراف وارد می‌سازد.
    👈و اما اکنون پرسشی که بیشتر اهالی فن، فرهیختگان،  منتقدان و متنفذین در رابطه با مشکلات موجود این شرکت بزرگ در ذهنشان متبادر است اینکه، *چرا طی افزون بر ۵ دهه از ساخت پتروشیمی شیراز، این شرکت نتوانسته در حوزه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت کوچکترین هزینه ای را در جهت ساخت و یا تجهیز بیمارستان، درمانگاه و یا کمکهایی که بعنوان درصد آلایندگی که حق قانونی و مُسلّم شهروندان بایستی پرداخت نماید، پرداخت نکرده و هرگز مشارکتی را در ساخت مراکز درمانی نداشته است و چرا بایستی بر اساس شواهد و مستند( در زمان همه‌گیر شدن بیماری کرونا این شرکت کمک‌های بلاعوضی را به بیمارستان های مستقر در شهر شیراز نمودند) اما به تکلیف قانونی خود در خصوص کمک به حوزه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت که بیشترین هجمه آلایندگی را متوجه شهروندان این شهرستان نموده است ،هزینه نکردند؟؟*

     *سازمان‌های مردم نهاد مرودشت می‌توانند در حوزه آلودگی هوا به عنوان مدعی العموم از پتروشیمی شیراز بصورت قانونی طرح شکایت کنند*

    🔹مطابق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در مواردی ازجمله موارد محیط‌زیستی، به‌عنوان مدعی‌العموم از رویدادی که منافع عمومی را تهدید می‌کند، به دادگاه طرح شکایت کنند و در تمام مراحل دادرسی نیز حضور داشته باشند.

    🔸اینکه قانون برای آحاد مردم این حق را قائل باشد پیش‌بینی نشده، ولی NGOها این امکان را دارند که علیه اقدامات این‌چنینی بصورت کاملا قانونی شکایت کنند.
    🔹طبیعتا ورود NGOها با ورود دادستانی که قانون هر دو را مدعی‌العموم دانسته، از نظر دادگاه ‌شأن متفاوتی دارد، بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد که در شهرستان مرودشت تاکنون هیچگونه بیانیه و یا طرح شکایتی را در دستور کار قرار نداده‌اند و عمدتا یا غیرفعالند و یا نیمه فعال، هرگز در مسائل مرتبط با مسائل زیست محیط جغرافیای این شهرستان ورود نکردند و هرگز واکنشی از سوی این فعالین شبه دولتی صورت نگرفته است، واکنش هایی که می‌تواند در بسیاری از مواقع منجر به خروجی های بسیار مثبت در حوزه محیط زیست مرودشت داشته باشد و پاسخی باشد به خیل عظیم انتقادات مردم شریف مرودشت در حوزه آلاینده‌های سمی پتروشیمی که می‌بایست انجمن‏های رسمی از این حقوق استفاده نمایند....




    نظرات بینندگان
      الویت کار در پتروشیمی، حق شهروندان مرودشتی... با توجه این که در معرض خطراتی از ناحیه شرکت مردم شهر را تهدید میکند... حداقل امتیاز کار در شرکت را داسته باشند
    عبدالرضا قیصری  به شیرازی ها بفرمائید پتروشیمی شان را از مرودشت ببرند
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    977
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari