صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • اقتصاد دنیا چطور هر روز بدهکارتر می‌شود؟
  • گزارش تصویری برگزاري جشن نوروز ۱۴۰۴ در مجموعه جهانی تخت جمشید مرودشت
  • لباس محلی فارس با قدمتی چهار هزار ساله
  • نصب ماکت هواپیمای جنگی اف ۵ در ورودی شهر مرودشت
  • پیام تبریک اسفندیار عبدالهی به مناسبت آغاز سال نو
  • مدرسه شهید مرزبان قهرمان والیبال آموزشگاه های مرودشت شد
  • همایش بین‌المللی نوروز در پایگاه میراث فرهنگی تخت‌جمشید برگزار شد
  • تخت جمشید میزبان ۳ کشور عضو حوزه نوروز
  • بیشترین میزان تخلف در واحدهای صنفی شهرستان مربوط به عدم درج قیمت، گران‌ فروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم ارائه صورت حساب است
  • الگوپروری در بحث فرهنگ نیاز اساسی ماست.
  • ترویج امر به معرف باعث برچیده شدن ناهنچار های اجتماعی می شود
  • اتصال به آزاد راه شیراز اصفهان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی با تلاش های اسفندیار عبدالهی
  • بازدید فرماندار ویژه شهرستان مرودشت از روند بهسازی محورهای گردشگری
  • بزرگترین محفل قرآنی دانش آموزان مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی در مرودشت
  • دیدار و گفتگوی هیات مدیره نظام پرستاری با سرپرست فرمانداری مرودشت
  • جنگل های اطراف تخت جمشید در حال نابودی هست مسئولان فکر اساسی کنند
  • برگزاری یادواره شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
  • قاتل جوان مرودشتی تسلیم قانون شد؛ انگیزه قتل، مسدود کردن راه بود
  • انتصاب دبیر جدید حلقه میانی مطالبه گری شهرستان مرودشت
  • وقتی که پیچِ سازوکارهای رسمی شل شده و تابوشکنی مد می‌شود
  • پاراتکواندو ایران در تسخیر یک عجوبه مرودشتی/ کسب دو نشان طلای نوبرانه رهاورد ارباب ضربه ها
  • وزنه برداران دانش آموز مرودشت بر قله ی فارس؛
  • شوراهای اسلامی باید در تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت فعال داشته باشند
  • برپایی امپراطور روم در تخت جمشید | ماجرای تفاهم 30 میلیاردی میراث فارس و شهرداری مرودشت چیست؟
  • کاشت درخت باید به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود
  • فعالیت معدن و کارخانه آسفالت پیرامون تخت جمشید بصورت کامل متوقف می‌شود
  • مهدی رزمیان قهرمان لیگ برتر تکواندو کشور
  • تا دو هفته آینده تمامی کابل های مخابرات سرقت شده مرودشت جایگزین می شود
  • مراسم تجلیل ازدانش آموزان برتر برگزار شد.
  • طراحی تابلو رله هوشمند قابل برنامه ریزی در مرودشت.
  •  

     

     


    لطمات جبران‌ناپذیر حذف بودجه عمرانی کشور‌

    نويسنده - خبرنگار: مهدی توکلی

    5542
    :كد
    جمعه 8 مهر 1401

    در شکل‌گرفتن صحیح جریان اقتصاد عوامل زیادی دخیل هستند که هریک از این عوامل را می‌توان مانند حلقه‌ای از یک زنجیره فرض کرد که قطع‌کردن هرکدام از این حلقه‌ها می‌تواند بر کل اقتصاد اثر منفی بگذارد.



    در شکل‌گرفتن صحیح جریان اقتصاد عوامل زیادی دخیل هستند که هریک از این عوامل را می‌توان مانند حلقه‌ای از یک زنجیره فرض کرد که قطع‌کردن هرکدام از این حلقه‌ها می‌تواند بر کل اقتصاد اثر منفی بگذارد. با این مقدمه می‌خواهیم به آسیب‌های حذف بودجه عمرانی کشور بپردازیم که اساسا با هدف جبران کسری بودجه رخ می‌دهد، اما به عواقبش آن‌چنان که باید و شاید پرداخته نشده است.

    ✒️در این خصوص آنچه درباره پروژه‌های عمرانی واضح و مسلم است، این است که در فرایند اجرای پروژه‌ها دو شاخصه اساسی اقتصاد یعنی تولید و اشتغال تأثیرپذیر هستند، به‌گونه‌ای که در بخش تولید نیاز به تأمین مصالح مصرفی تقویت‌کننده جریان تولید است و از سوی دیگر اجرای این پروژه‌ها به واسطه تأمین نیروی انسانی لازم، به روایتی گسترش‌دهنده جریان اشتغال محسوب می‌شود.

    ✒️حال در چنین شرایطی از تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان باید پرسید که رویکرد حذف یا تعلیق بودجه‌های عمرانی بر کدام منطق استوار است؟ آیا به‌تعطیلی‌کشاندن یک پروژه ساختمانی، راهسازی، صنعتی و... جز این است که شما متقاضیان عرصه تولید کشور را از درخواست تأمین مصالح مهمی مانند آهن و سیمان و سرامیک و سنگ و قطعات تأسیسات مکانیکی و برقی و قیر و... کنار می‌گذارید؟ آیا این کار منجر به بی‌کاری جمع زیادی از کارگران و کارمندان و مهندسان کشور نمی‌شود و به بدنه اشتغال لطمه نمی‌زند؟ در ادامه به دیگر ابعاد این روش نیز می‌پردازیم و آن را از زاویه‌ای دیگر ارزیابی می‌کنیم.

    ✒️به عقیده نگارنده، ضلع سوم این آسیب‌ها را پس از تولید و اشتغال می‌توان به تداوم خسارت‌هایی که متوجه دولت می‌شود ربط داد.  به این‌ معنی که بر فرض اگر جاده‌ای به تعریض و ایمن‌سازی نیاز داشته باشد، وقتی به دلیل نبود بودجه عمرانی به مرحله اجرا نمی‌رسد یا تعلیق می‌شود، طبیعی است که در چنین جاده‌ای تصادفات و سوانح بیشتر به وقوع خواهند پیوست و خسارات جانی و مالی بیشتری متوجه دولت، بیمه‌ها، مردم و... می‌شود.

    ✒️عامل چهارم و بسیار تأثیرگذار این ماجرا نیز در واقع به لطمه به منابع درآمدی کشور برمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که وقتی می‌توان با افتتاح یک آزادراه یا یک فاز نفتی یا ایجاد یک سایت گردشگری راه‌های ایجاد درآمد پایدار کشور و تقویت بنیه مالی دولت را گسترش داد، پس پرواضح است که تأخیر در چنین مواردی به‌مراتب بیش از بودجه حذف‌شده به دولت و اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

    با این تفاسیر سؤال اینجاست آیا وقت آن نرسیده است که نگاه دولت‌ها به بودجه عمرانی کشور و حذف آن صرفا به این دلیل که گزینه دم‌دستی تلقی می‌شود، تغییر کند؟! آیا وقت آن نرسیده است که به دنبال پیداکردن یک راه جایگزین و مناسب‌تر باشیم؟

     

     


    منبع:شرق



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    2026
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari