صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • درخشش تکواندو کاران مرودشت در رقابت های نوجوانان کشور
  • ویدئو: نمای داخلی آرامگاه داریوش بزرگ هخامنشی
  • تخت جمشید، صحنه دیپلماسی فرهنگی؛ ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در تخت جمشید
  • تکواندوکار شایسته مرودشتی به عضویت تیم ملی بزرگسالان
  • وفاق واتحاد ملی باید حول محور الهی و ولایت فقیه باشد
  • دیدار خبرنگاران و اصحاب رسانه با مسئولان ارشد شهرستان
  • ارتقای رتبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در کشور
  • تشکیل زنجیره انسانی برای حفاظت از کوه مقدس
  • تخصیص بودجه ۶۵ میلیارد ریالی برای تکمیل کتابخانه کامفیروز مرودشت
  • از شهر میراث فرهنگی مرودشت به رییس جمهور
  • از شهر میراث فرهنگی مرودشت به رییس جمهور
  • فرش قرمز زیرپای پردیسان تخت جمشید مرودشت
  • مهمترین مسئله در خصوص جیدرزار ثبت ملی و تبدیل آن به روستای هدف گردشگری است
  • مراسم جاماندگان و دلدادگان حسینی در مرودشت برگزار شد
  • اقتصاد، کشاورزی و دامپروری در مرودشت در محاصره خاموشی های بی‌برنامه
  • رسانه، پشتوانه پیشرفت و بازوی محرک مدیران است.
  • رازهای نهفته در گورستان های باستانی مرودشت
  • درآمدهای حاصل از اماکن گردشگری مرودشت باید در همین شهرستان و برای توسعه گردشگري و حفاظت از اماکن گردشگری آن هزینه شود۰
  • مسئولان به جای ارسال تبریک های کلیشه ای به فکر حل مشکلات صنفی خبرنگاران باشند
  • تاریخ‌سازی دختران مرودشتی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران
  • پایان برداشت محصول گلرنگ از اراضی جلگه‌ی مرودشت
  • آغاز اجرای پروژه تعریض، آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز جاده مرودشت به فتح آباد
  • درخشش دختران وزنه بردار مرودشتی
  • اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مرودشت در سال پنجم شورای ششم مشخص شدند.
  • پول گندمکاران مرودشتی در دالان تو در توی بروکراسی اداری سازمان‌های متولی دست به دست می‌شود
  • تدفین های رازآلود در دشت مرودشت
  • در شهرستان با یک معضل عدم‌پيگيری مواجهیم و تلاش‌ها بی ثمر می‌ماند
  • مسئولان تدبیری برای خاموشی ها داشته باشند
  • بیانیه اداره کل صمت استان فارس در خصوص معدنکاوی‌ در محوطه تاریخی فالونک مرودشت
  • استقرار تیم های بانک چشم استان در مرودشت
  •  

     

     


    بسته‌ی خروج از رکود دولت یا خودروسازان!؟

    نويسنده - خبرنگار: رضا فلاح

     
    3593
    :كد
    جمعه 4 دى 1394

    طرح خرید خودرو با تسهیلات در حالی پرونده خود را 6 روزه بسته می‌بیند که قشر متوسط و ضعیف جامعه از طرح باز مانده ولی برخی نمایندگی‌های خودرو جمعه را نیز تعطیل نکردند وتا چند روز پس از اتمام طرح نیز پیام فروش خوردو با همان وام را می‌دادند، همچنین متقاضیان وجه ثبت نامی را پرداخته ولی پس از چند هفته خبری از خودرو نیست.



    به اجرا در آمدن بسته‌ی دوم خروج از رکود دولت در اجرای طرح وام 250 میلیون ریالی خرید خودرو و با استقبال کم نظیر مردمی که در فضای مجازی صحبت از حق‌خواهی نسبت به قیمت و کیفیت خودرو و راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی صفر می‌کردند و درعمل اتفاق دیگری افتاد، از زوایای مختلفی جای بحث دارد.
    در اجرای طرح اولیه تغییراتی به وجود آمد:
    1- کاهش زمان بازپرداخت تسهیلات از 7 به 4 سال
    2- گرفتن مالیات ارزش افزوده
    3- تحویل یک ماهه به جای تحویل فوری یک هفته‌ای
    4- ارائه چک (حدود 16 چک برای یک خودرو با 4 سال بازپرداخت)، تعهد و سفته
    5- زمان 6 ماهه طرح 6 روزه پایان یافت
    6- تغییر نرخ سود برای پرداخت‌های 3 ماه یکبار
    پس از این مراحل نیز بانک‌ها از همکاری سر باز زدند و چند روزی تاخیر ایجاد شد و هنوز مباحثی بین بانک‌ها و خودروسازان ادامه دارد. این طرح که به صورت چند فوریتی و بدون پیش‌بینی و بررسی‌های لازم و به نفع خودروسازان انجام شد در حالی اتمام یافت که هنوز مردم در حال بررسی طرح و آماده‌سازی مدارک خود بودند و قشر ضعیف جامعه از این طرح باز ماند و بانک‌ها هم نمی‌توانند از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند.
    از طرفی در سال‌های گذشته با طرح‌های فروش مختلف، خودروسازان نشان دادند که پیگیری منافع خود را در اولویت قرار داده و هر بار با چاره‌جویی در بازار انحصاری خود محصولات‌شان را به فروش رسانده‌اند، برای مثال در طرح طلایی، خودرویی با شرایط ذکر شده 3 ماه دیگر تحویل می‌شد و بعد از 2 ماه برای تحریک تقاضا در طرح دیگری همان خودرو با شرایط جدید و مناسب‌تری 20 روزه به مشتری تحویل می‌شد که البته هر دو طرح منافع خودروسازان را در نظر داشت و هر از چند ماهی فروش فوری متوقف می‌شد تا تقاضا دوباره تحریک شود ولی تمام راهکارهای خودروسازان کوتاه مدت بوده و این بار با تحریم مردم (کمپین نخریدن خودرو صفر)، در گِل گیر کرده بودند که باز دست به دامان دولت و وکلای ملت شدند، اکنون نیز خودروسازان پس از فروش خودروهای انبار شده‌ی خود صحبت از رونمایی و فروش خودروهای جدید در ماه‌های آینده می‌کنند که ظلم اول به خریداران وامی خودرو است که تا چند سال دیگر درگیر اقساط خودروی بی کیفیتی هستند که اکثرا از ناچاری و به دلیل شرایط مناسب اولیه وام و همچنین جو ایجاد شده و هیجان‌زده خریداری کردند و از طرفی شرکت‌ها پس از تحریم‌ها هم خودروهای جدید خود را نه از نظر قیمت، کیفیت و حتی شرایط فروش به خودروسازهای دنیا نزدیک نمی‌کنند و ظاهرا نیازی هم نمی‌بینند چون بازار رقابتی ندارند و البته نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون با قیمت خودروهای قبلی آن‌ها همخوانی ندارد ، خط تولیدها بی استفاده خواهد ماند و متضرر می‌شوند، در این میان مردم هم توان تنبیه خودروسازان را ندارند و از طرفی  به دلیل تعرفه‌ی سنگین گمرکی نیز توان خرید خودروهای وارداتی را ندارند.
    مطمئن بودن خودروسازان از حمایت‌های بی قید و شرط دولت در مواقع بحرانی مانند دریافت وام‌های کلان از دولت، بالا بردن تعرفه واردات خودرو و یا مانند بسته‌ی حمایتی اخیر دولت متضمن عدم ورشکستگی آن‌ها شده و موجب از بین رفتن انگیزه‌ی ارتقای کیفیت محصولات آن‌هاست، اما این کمک‌های دولتی تا چه زمانی باید و می‌تواند ادامه داشته باشد؟ دولت به جاي تلاش براي حل ريشه‌ای مشکلات صنعت خودروسازي که به توليد خودروهاي بی‌کيفيت و گران و بی میلی مردم انجاميده چرا برنامه‌ای بلند مدت برای خودروسازان در نظر نمی‌گیرد؟ شاید اولین راه کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به صورت سالیانه است که تصویب و سپس تعدیل شد که باید تعرفه اکنون حداکثر 30 درصد باشد نه  40 تا 55 درصد و پس از آن مشروط بودن هرگونه کمکی از سوی دولت به بالابردن سطح کیفی محصولات، توليد خودروهاي هيبريدي و کم‌مصرف، توقف توليد خودروهاي قدیمی و ...
    در پرانتز، طرح دیگر این بسته اقتصادی کارت اعتباری خرید کالاهای بادوام ایرانی و احتمالا خارجی تا مبلغ 100 میلیون ریال می‌باشد که چند هفته از وعده‌ی اجرای آن می‌گذرد و قرار است با سود شناور 12 تا 21 درصد در اختیار مردم قرار گیرد ولی به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایلی برای اجرای این طرح که به جای دو شرکت بزرگ و انحصاری، شامل چند صد شرکت تولیدی می‌شود را ندارد و می‌توان گفت تنها فوریت اجرای این طرح اجرا شدن وام خرید خودرو می‌باشد که اعتراض و انتظار عده‌ای را برای اجرای طرح دوم در پی داشته است.
    شایان ذکر است دولت‌ها گاهاً به دلایل مختلف مجبور به حمایت از صنایع کارآفرین شده و می‌شوند، در حالی که از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت هم خبری نیست. به جاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماینده مستقیم و صدای مردم هستند نسبت به چنین مسائلی آگاهانه‌تر برخورد نمایند؟؟ نمایندگانی که وظیفه‌ی آنها حمایت از مردم است نه خودروسازان؟ اجرای این طرح مشکل خودروسازان را حل نخواهد کرد و سال‌های آتی نیز همین مشکلات به اشکال دیگری نمود پیدا می‌کند.




    نظرات بینندگان
    مهران  قضیه کلا سیاسی بود با جنبش تنباکو مقایسه اش کن حداقل 200 صفحه در موردش میشه نوشت... بی فکر به این نتیجه نرسیدند از نظر اقتصادی ظاهرا یه ضرر بزرگ بر ا دولت به حساب میاد ولی...
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1666
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari